Certyfikacja kompetencji osób
Personel badań nieniszczących
Certyfikacja personelu badań nieniszczących
1. Zakres programu certyfikacji
Program certyfikacji kompetencji personelu badań nieniszczących obejmuje:
- badania metodą magnetyczno-proszkową (MT)
Stopień: 1, 2, 3
Sektory wyrobu: c, f, w, t, wp
Sektory przemysłowe: 1, 2, 2.1, 2.2, 4 - badania metodą ultradźwiękową (UT)
Stopień: 1, 2, 3
Sektory wyrobu: c, f, w, t, wp
Sektory przemysłowe: 1, 2, 2.1, 2.2, 4 - badania metodą wizualną (VT)
Stopień: 1, 2, 3
Sektory wyrobu: c, f, w, t, wp, r, cpr
Sektory przemysłowe: 1, 2, 2.2, 3, 4 - badania metodą wizualną (VT)
Stopień: 1, 2, 3
Sektory wyrobu: c, f, w, t, wp, r, cpr
Sektory przemysłowe: 1, 2, 2.2, 3, 4 - badania metodą radiograficzną – ocena radiogramów (RT-I)
Stopień: 2
Sektory wyrobu: c, f, w, t, r, cpr
Sektory przemysłowe: 1, 2, 3, 4 - badania metodą magnetyczną lin (MTR)
Stopień: 1, 2, 3
Sektory wyrobu: r
Sektory przemysłowe: 3
Opis:
- sektory wyrobu:
c – odlewy,
f – odkuwki,
wp – wyroby przerabiane plastycznie, z wyjątkiem odkuwek,
w – złącza spawane (wszystkie rodzaje spoin i złącza lutowane z materiałów żelaznych i nieżelaznych),
t – rury różnych średnic (bez szwu, spawane, materiały żelazne i nieżelazne, włączając w to wyroby płaskie do produkcji rur spawanych),
r – liny stalowe,
cpr – odlewy z żywicy polimerowej.
- sektory przemysłowe:
(1) Wytwarzanie, naprawa i modernizacja urządzeń technicznych i materiałów, który obejmuje badania na etapie wytwarzania, przed rozpoczęciem eksploatacji i w trakcie eksploatacji konstrukcji urządzeń i ich części (c, f, wp, t, w),
(2) Utrzymanie ruchu kolei, który obejmuje badania na etapie wytwarzania, przed rozpoczęciem eksploatacji i w trakcie eksploatacji wyrobów związanych z kolejnictwem (c, f, wp, t, w),
(2.1) Utrzymanie ruchu kolei – podsektor tabor, który obejmuje badania na etapie wytwarzania, przed rozpoczęciem eksploatacji i w trakcie eksploatacji wyrobów związanych z taborem kolejowym (c, f, wp, t, w),
(2.2) Utrzymanie ruchu kolei – podsektor infrastruktura, który obejmuje badania na etapie wytwarzania, przed rozpoczęciem eksploatacji i w trakcie eksploatacji wyrobów związanych z infrastrukturą kolejową (c, f, wp, w),
(3) Diagnostyka lin stalowych, który obejmuje badania na etapie wytwarzania, przed rozpoczęciem eksploatacji i w trakcie eksploatacji lin stalowych i ich zamocowań (c, r, cpr),
(4) Wytwarzanie i badania przedeksploatacyjne i eksploatacyjne urządzeń ciśnieniowych, który obejmuje badania na etapie wytwarzania, przed rozpoczęciem eksploatacji i w trakcie eksploatacji prostych zbiorników ciśnieniowych oraz wyrobów związanych z urządzeniami ciśnieniowymi (c, f, wp, t, w), w tym kategorii I i II zgodnie z dyrektywą 2014/68/UE (w).
2. Ogólny opis procesu certyfikacji
Materiał w przygotowaniu
Materiał w przygotowaniu
Materiał w przygotowaniu
Materiał w przygotowaniu
Materiał w przygotowaniu
3. Lista warunków wstępnych programu
Wnioskujący o certyfikację początkową i ponowną w zakresie personelu badań nieniszczących powinien:
Kandydat wnioskujący o certyfikację w zakresie badań NDT powinien:
- mieć ukończone co najmniej 18 lat;
- mieć wykształcenie co najmniej zasadnicze zawodowe lub zasadnicze branżowe;
- mieć stan zdrowia umożliwiający wykonywanie badań nieniszczących, zgodnie z wymaganiami określonymi przez odrębne przepisy;
- spełniać wymagania normy PN-EN ISO 9712, pkt 7.4;
- posiadać odpowiednią dla wnioskowanego zakresu certyfikacji praktykę przemysłową zgodnie z PN-EN ISO 9712, pkt. 7.3 (przed egzaminem kwalifikacyjnym kandydat
- musi wykazać się czasem praktyki przemysłowej na poziomie minimum 25% czasu wymaganego normą PN-EN ISO 9712, ale nie krótszym niż 1 miesiąc), oraz
- w przypadku ubiegania się o certyfikację w sektorze (2.1) Utrzymanie ruchu kolei – podsektor tabor, posiadać praktykę przemysłową zgodnie z PN-EN 16910-1, pkt 4.2.2;
- w przypadku ubiegania się o certyfikację w sektorze (2.2) Utrzymanie ruchu kolei – podsektor infrastruktura, posiadać praktykę przemysłową zgodnie z PN-EN 16729-4, pkt 6;
- przedstawić udokumentowane potwierdzenie ukończenia z wynikiem pozytywnym szkolenia w zakresie wnioskowanej metody i stopnia zgodnie z PN-EN ISO 9712, pkt. 7.2. i Programem szkolenia personelu badań nieniszczących (PS-04), oraz
- w przypadku ubiegania się o certyfikację w sektorze (2.1) Utrzymanie ruchu kolei – podsektor tabor, posiadać potwierdzenie ukończenia z wynikiem pozytywnym szkolenia w zakresie wnioskowanej metody i stopnia zgodnie z PN-EN 16910-1, pkt 4.2.1, oraz Załącznikiem A;
- w przypadku ubiegania się o certyfikację w sektorze (2.2) Utrzymanie ruchu kolei – podsektor infrastruktura, posiadać potwierdzenie ukończenia z wynikiem pozytywnym szkolenia w zakresie wnioskowanej metody i stopnia zgodnie z PN-EN 16729-4, Załącznik A;
- w przypadku ubiegania się o certyfikację w sektorze (3) Diagnostyka lin stalowych, w metodzie MRT, posiadać potwierdzenie ukończenia z wynikiem pozytywnym szkolenia w zakresie wnioskowanej metody i stopnia zgodnie z PN-EN 12927-8, pkt 7.2.1;
- wykazywać się znajomością języka polskiego w stopniu pozwalającym na przystąpienie do egzaminu (jeśli dotyczy);
- w przypadku ubiegania się o zwolnienia egzaminacyjne przedstawić udokumentowane potwierdzenie posiadania odpowiednich certyfikatów;
- w przypadku ubiegania się o certyfikację 3. stopnia w sektorze (2.1) Utrzymanie ruchu kolei – podsektor tabor, spełnić wymagania PN-EN 16910-1, pkt 4.4;
- w przypadku ubiegania się o certyfikację 3. stopnia w sektorze (2.2) Utrzymanie ruchu kolei – podsektor infrastruktura, spełnić wymagania PN-EN 16729-4, pkt. 5.3;
- złożyć wniosek o certyfikację;
- poddać się procesowi egzaminacyjnemu.
WAŻNE:
Kontakt
Transportowy Dozór Techniczny
Wydział Certyfikacji i Oceny Zgodności
Puławska 125, 02-707 Warszawa
- Robert Adamek
tel.: +48 885 905 946
e-mail: robert.adamek@tdt.gov.pl - Anna Ługiewicz
tel.: +48 668 112 446
e-mail: anna.lugiewicz@tdt.gov.pl