Przejdź do treści Wyszukiwarka Kontakt
TDTAktualnościHomologacja pojazdówInformacja z 6 listopada 2015 r. w sprawie pojazdów wyprodukowanych przez grupę Volkswagena w odniesieniu do emisji CO2 (aktualizacja z dnia 26 stycznia 2016 r.)


W związku z informacjami na temat manipulacji poziomem emisji CO2 stwierdzonej w pojazdach produkowanych przez grupę Volkswagen, Transportowy Dozór Techniczny informuje, że:

1. W dniu 4 listopada 2015 r. do TDT trafiła kolejna wypowiedź Volkswagen Group Polska, z której wynika, iż producent w wyniku dokonanej kontroli wewnętrznej stwierdził również nieprawidłowości
w odniesieniu do emisji CO2 z pojazdów wyposażonych w silniki o zapłonie samoczynnym. W związku
z powyższym, w dniu 6 listopada 2015 r. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego wystosował pismo do Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. z prośbą o udzielenie następujących informacji:

a) jakie typy pojazdów produkowanych przez grupę Volkswagen posiadają nieprawidłowości w stosunku do poziomu emisji CO2 zostało wprowadzonych na rynek europejski oraz które z nich trafiły na polski rynek,

b) w jakiej ilości ww. pojazdy trafiły na rynek polski.

 

AKTUALIZACJA Z DNIA 13 LISTOPADA 2015 r.

W związku z nowymi informacjami na temat sprawy pojazdów wyprodukowanych przez grupę Volkswagena, Transportowy Dozór Techniczny informuje, że:

2. W dniu 12 listopada 2015 r. do TDT trafiła kolejna wypowiedź niemieckiej władzy homologacyjnej KBA, która potwierdziła, iż w przypadku niektórych pojazdów wyprodukowanych przez grupę Volkswagen: VW AG, AUDI AG, AUDI Hungaria Motor KFT, SKODA Auto a.s. oraz SEAT S.A. zostały przekroczone dopuszczalne normy emisji CO2. Nieprawidłowości te dotyczą pojazdów produkowanych od 2012 r. i dotyczą pojazdów wyposażonych w silniki o zapłonie samoczynnym EA 288 (o pojemnościach 1,4L trzycylindrowych TDI, oraz 1,6L oraz 2,0L czterocylindrowych TDI) oraz w silniki o zapłonie iskrowym (o pojemności 1,4L). W nowoprodukowanych pojazdach wartości emisji CO2 będą na bieżąco monitorowane przy współudziale KBA, które niezwłocznie będzie udzielało informacji władzom homologacyjnym pozostałych państw członkowskich UE.

 

AKTUALIZACJA Z DNIA 18 LISTOPADA 2015 r.

W związku z nowymi informacjami na temat sprawy pojazdów wyprodukowanych przez grupę Volkswagena, Transportowy Dozór Techniczny informuje, że:

3. W dniu 17 listopada 2015 r. do TDT trafiła kolejna wypowiedź Volkswagen AG, z której wynika, iż nieprawidłowość dotycząca poziomu emisji CO2 dotyczy w całości 800.000 pojazdów, z czego 430.000 pojazdów, należy do roku modelowego 2016, do następujących modeli poszczególnych marek: Audi A1, Audi A1 Sportback, Seat Ibiza 5 Türer, Seat Ibiza 3 Türer, Seat Ibiza Sport Türer, Seat Toledo, Seat Leon, Seat Leon SC, Seat Leon Sport Tourer, Skoda Fabia, Skoda Fabia Combi, Skoda Rapid, Skoda Yeti, Skoda Octavia, Skoda Octavia Combi, Skoda Superb, Skoda Superb Combi, VW Polo, VW250/0SA Polo PA1 EU/RdW, VW Tiguan, VW Jetta, VW Scirocco, VW Golf Cabriolet, VW Golf Variant, VW Golf Sportsvan, VW Touran, VW CC, VW Passat, VW Passat Variant, VW Caddy oraz VW T6 (w zależności od zainstalowanego typu silnika, pojemności oraz rodzaju skrzyni biegów).

VW AG zadeklarował, iż przekaże stosownym instytucjom państwowym informacje określające rzeczywisty poziom emisji CO2, oszacowany przy współpracy z niemiecką władzą homologacyjną KBA. Na wzór wyszukiwarek numerów VIN pojazdów, w których stwierdzono nieprawidłowości dotyczące emisji CO2, tak i w przypadku manipulacji poziomem CO2 na stronach marek należących do koncernu VW, znajdą się wyszukiwarki umożliwiające weryfikacje posiadanego pojazdu pod kątem wystąpienia nieprawidłowości dotyczącej CO2.


AKTUALIZACJA Z DNIA 20 LISTOPADA 2015 r.

W związku z nowymi informacjami na temat sprawy pojazdów wyprodukowanych przez grupę Volkswagena, Transportowy Dozór Techniczny informuje, że:

4. W dniu 19 listopada 2015 r. do TDT trafiła kolejna wypowiedź Volkswagen Group Polska zawierająca informacje na temat ilości oraz typów pojazdów wyprodukowanych przez grupę VW, w których stwierdzono nieprawidłowy poziom emisji CO2. Zgodnie z otrzymanymi informacjami, w roku modelowym 2016, nieprawidłowość obejmuje:

–           2204 pojazdy marki Volkswagen (typy 13, 16, 1T, 3C, 3CC, 5N, 6R, AU oraz AUV),

–           1970 pojazdów marki Skoda (typy 3T, 5E, 5J, 5L oraz NH),

–           429 pojazdów marki Seat (typy 5F, 6J oraz NH).

Producent zadeklarował, iż w nadchodzącym tygodniu na stronach wyżej wymienionych marek znajdą się wyszukiwarki numerów VIN pojazdów, w których niewłaściwie określono poziom emisji CO2 z przeznaczeniem dla właścicieli tych pojazdów. Zgodnie z zapewnieniem VW AG, stwierdzona nieprawidłowość nie ma wpływu na bezpieczeństwo pojazdów.

 

AKTUALIZACJA Z DNIA 11 GRUDNIA 2015 r.

W związku z nowymi informacjami na temat sprawy pojazdów wyprodukowanych przez grupę Volkswagena, Transportowy Dozór Techniczny informuje, że:

5. W dniu 9 grudnia 2015 r. do TDT trafiła kolejna wypowiedź Volkswagen Group Polska informująca, iż po szczegółowych analizach w odniesieniu do emisji CO2 z pojazdów marki VW okazało się, że skala problemu została przeszacowana. Podejrzenie przekroczenia wartości parametrów dotyczących zużycia paliwa oraz emisji CO2 w skali określonej pierwotnie – 800.000 pojazdów nie potwierdziło się. Problem ten ma dotyczyć 36.000 egzemplarzy pojazdów należących do modeli VW Polo, VW Scirocco, VW Jetta, VW Golf Cabriolet, VW Golf, VW Passat Alltrack, VW Variant o określonym modelu silnika oraz skrzyni biegów. Zgodnie z informacją, problem polega na średnim odchyleniu od normy emisji CO2 o kilka gram, oraz od 0,1 do 0,2 litra paliwa na 100km. Skorygowane wartości emisji CO2 mają zostać opublikowane i wprowadzone do danych katalogowych po ich dokładnym określeniu przez koncern.


AKTUALIZACJA Z DNIA 26 STYCZNIA 2016 r.

W związku z nowymi informacjami na temat sprawy pojazdów wyprodukowanych przez grupę Volkswagena, Transportowy Dozór Techniczny informuje, że:

6. W dniu 7 stycznia 2016 r. do TDT trafiło kolejne pismo niemieckiej władzy homologacyjnej – KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) z dnia 7 stycznia 2016 r., skierowane do europejskich władz ds. homologacji, z którego wynika, iż w odniesieniu do aktualizowania poziomu emisji CO2 z 27 modeli pojazdów objętych przedmiotową manipulacją, będzie prowadzony nadzór KBA nad prowadzonymi działaniami przez VW AG. Określenie poprawnych wartości emisji powinno zostać zakończone do końca stycznia 2016 r. W stosunku do pozostałych modeli pojazdów, do których początkowo zachodziło podejrzenie nieprawidłowego określenia poziomu emisji CO2, producent będzie poddany procedurze kontroli zgodności produkcji.