INFORMACJA O MINIMALNYM ZAKRESIE WYMAGANYCH DOKUMENTÓW DLA KONTENERÓW TYPU BK1, BK2, PRZEZNACZONYCH DO TRANSPORTU TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH WG UMOWY ADR ORAZ REGULAMINU RID
W celu ułatwienia użytkownikom przyjęcia pod dozór, a producentom produkcji kontenerów typu BK1 i BK2, przeznaczonych do transportu luzem towarów niebezpiecznych, Transportowy Dozór Techniczny poniżej przedstawia podstawowe informacje dotyczące trybu postępowania oraz minimalnego zakresu dokumentacji, wymaganego dla nowych i używanych kontenerów.
- Przedsiębiorca zamierzający rozpocząć produkcję kontenerów typu BK1 lub BK2 powinien uzyskać uprawnienie Transportowego Dozoru Technicznego. W tym celu na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 122 z 2000 r., poz. 1321, ze zm.), wytwarzający kontenery w/w typu powinien posiadać uprawnienie do ich wytwarzania nadane w formie decyzji administracyjnej przez Transportowy Dozór Techniczny. Uprawnienie takie wydaje na wniosek przedsiębiorcy Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, po przeprowadzeniu postępowania, w wyniku którego zostanie sprawdzone, czy przedsiębiorca spełnia wymagania określone w art. 9 ust. 2 w/w ustawy, w zakresie przewidzianym dla danego uprawnienia, a w szczególności:
- wdrożył właściwą technologię wytwarzania,
- posiada urządzenia zapewniające wytwarzanie zgodnie z tą technologią,
- zatrudnia pracowników o odpowiednich kwalifikacjach,
- posiada zorganizowaną kontrolę jakości,
- ma możliwość przeprowadzania badań niszczących i nieniszczących wytwarzanych urządzeń, we własnym laboratorium lub laboratorium uznanym przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego.
Stosowanie procesów spawalniczych w czynnościach objętych uprawnieniem wymaga wcześniejszego uzyskania w TDT uznania technologii spawania (WPQR) w zakresie odpowiadającym zakresowi uprawnienia, zatrudnienia spawaczy o odpowiednich kwalifikacjach, potwierdzonych przez TDT na zgodność z normami PN-EN 287 (dotyczy stali) oraz PN-EN ISO 9606-2:2007 (dotyczy aluminium) oraz zapewnienia właściwej kontroli jakości połączeń spawanych.
- W zakresie dokumentacji, badań oraz dokumentów dotyczących nowych kontenerów typu BK1 i BK2 do przewozu luzem towarów niebezpiecznych obowiązują wymagania określone w dziale 6.11 Umowy ADR oraz Regulaminie RID, a wytyczne w zakresie projektowana, budowy i badań zawarte są w normie PN ISO 1496-4 „Kontenery ładunkowe serii 1 – Wymagania i metody badań - Kontenery bezciśnieniowe do ładunków stałych luzem”. Przed przystąpieniem do produkcji kontenerów typu BK1 i BK2, wytwórca powinien złożyć w TDT w Warszawie dokumentację techniczną w co najmniej 2 egzemplarzach celem jej zatwierdzenia dla wykonania prototypu. Dokumentacja techniczna powinna zawierać co najmniej:
- rysunek zestawieniowy;
- rysunki konstrukcyjne;
- wymagania dotyczące wytrzymałości kontenera podane w PN-ISO 1496-4,
- wymagane wytrzymałości naroży kontenera zgodne z PN-ISO 1496-4 oraz ISO 1161 uwzględniające strefy wzmocnienia lub płyty wzmacniające ochraniające okolice naroży zaczepowych górnych (jeżeli występują);
- konstrukcja podstawy;
- konstrukcja czołowa;
- konstrukcja boczna;
- informacje dotyczące ściany;
- informacje dotyczące otworów:
- drzwiowe,
- naładunkowe,
- wyładunkowe,
- system zabezpieczający ryglowanie zamknięcia kontenera;
- urządzenia ryglujące zdejmowany dach lub każdą sekcję zdejmowanego maksymalną masę brutto kontenera (kilogramy i funty) zgodnie z PN-ISO 668;
- dopuszczalne obciążenie przy piętrzeniu przy 1,8 g (kilogramy i funty);
- obciążenie w czasie próby sztywności poprzecznej (kilogramy i funty);
- wytrzymałość ściany czołowej, gdy ściany czołowe są zaprojektowane na obciążenie mniejsze lub większe od 0,4 maksymalnej dopuszczalnej masy ładunku, to jest 0,4 P;
- wytrzymałość ściany bocznej, gdy ściany boczne są zaprojektowane na obciążenie mniejsze lub większe od 0,6 maksymalnej dopuszczalnej masy ładunkowej, to jest 0,6 P;
- wzór tabliczki uznania kontenera za bezpieczny (zgodny z CSC),
- rozmieszczenie i lokalizacja kodów (kod wielkości i typu), znaków identyfikacyjnych i znaków eksploatacyjnych na kontenerze (zgodnie z normą PN-EN ISO 6346,
- kod wielkości,
- kod typu,
- kod właściciela (trzy litery),
- identyfikator kategorii wyposażenia (jedna litera),
- numer seryjny (sześć cyfr),
- cyfra samokontroli (jedna cyfra),
- maksymalna masa brutto i tary (w kilogramach (kg) i funtach (lb)),
- znak ostrzegawczy o niebezpieczeństwie porażenia elektrycznego od góry,
- znak wysokości dla kontenera o wysokości większej niż 2,6 m (8ft 6 in),
- wykaz towarów niebezpiecznych z podaniem nr UN, prawidłowej nazwy przewozowej, klasy, kodu klasyfikacyjnego, grupy pakowania wg ADR / RID / ADN, które mogą być przewożone w kontenerze.
Na rysunku zestawieniowym wymienionym w pkt 2 niniejszej informacji powinny być podane co najmniej:
- wszystkie wymiary konieczne do sprawdzenia obliczeń,
- wymiary zewnętrzne kontenera (wykonanego zgodnie z PN-ISO 1496-4) oraz dopuszczalne tolerancje tych wymiarów zgodnie z podanymi w PN-ISO 668,
- wymiary wewnętrzne kontenera zgodnie z ustaleniami podanymi w PN-ISO 1496-4,
- gatunki materiałów elementów kontenera wraz z odpowiednimi normami materiałowymi i przedmiotowymi,
- normy przedmiotowe na elementy znormalizowane,
- współczynniki wytrzymałościowe złączy spajanych i zakres badań nieniszczących tych złączy,
- wymiary i rozmieszczenie lub zasady rozmieszczenia złączy spajanych,
- wymagania w zakresie obróbki cieplnej (o ile jest wymagana),
- specjalne wymagania dotyczące wytwarzania i badań,
- wymiary i rozmieszczenie elementów konstrukcyjnych służących do zamocowania kontenera do podwozia pojazdu drogowego, kolejowego lub statku w żegludze śródlądowej oraz sposób mocowania (w przypadku połączeń śrubowych należy podać momenty dokręcenia śrub),
- miejsce umieszczenia tabliczki identyfikacyjnej.
Transportowy Dozór Techniczny, uzgadniając dokumentację techniczną, określa szczegółowo tryb postępowania w zakresie przeprowadzania badań prototypu jak i badań odbiorczych.
KONTENERY UŻYWANE
W przypadku kontenerów typu BK1 i BK2 uprzednio eksploatowanych (nie nowych), przed dopuszczeniem kontenera w/w typu do eksploatacji, wnioskodawca (właściciel/użytkownik, importer) zgłasza pisemnie wniosek o określenie warunków przyjęcia pod dozór techniczny urządzenia, do właściwego terenowo Oddziału Terenowego TDT, w celu przyjęcia pod dozór techniczny tego urządzenia. Do wniosku, o którym mowa powyżej, eksploatujący dołącza dwa egzemplarze dokumentacji w zakresie co najmniej określonym poniżej:
Dokumentacja do wniosku o dopuszczenie do dalszej eksploatacji obecnie używanych kontenerów do przewozu luzem typu BK1/BK2
Wnioskodawca: |
Wniosek o dopuszczenie do dalszej eksploatacji obecnie używanych kontenerów do przewozu luzem typu BK1/BK2 |
Liczba kontenerów: |
Dane do wniosku o dopuszczenie |
Wnioskowane rodzaje transportu (Niepotrzebne skreślić) |
ADR/RID |
Typ kontenera1) (patrz następna strona) |
|
Producent |
|
Użytkownik |
|
Data produkcji |
|
Numer(-y) fabryczny(-e) / Numer(-y) seryjny(-e) |
|
Wymiary (dł.-szer.-wys.) w mm |
|
Pojemność użytkowa w m3 |
|
Masa własna (tara) w kg |
|
Najwyższa dopuszczalna masa brutto w kg |
|
Maksymalna dopuszczalna masa piętrzenia kontenerów poddawanych piętrzeniu w kg (jeżeli istnieje możliwość piętrzenia) |
|
Materiały kontenera (nazwa i norma) |
|
Grubość ścian (ściana/podłoga) |
|
Rysunki, zdjęcia, dokumenty uzupełniające (z numerem rysunku, datą i nazwą) |
|
Kopie protokołów z badania prototypu kontenera do przewozu luzem typu BK *) |
|
Oświadczenie o prawidłowej eksploatacji i przeprowadzanych badaniach okresowych*) |
|
Oświadczenie dotyczące aktualnego stanu technicznego kontenera |
|
Oświadczenie, że kontener został wyprodukowany zgodnie z zatwierdzonym prototypem i został przez właściwą władzę poddany badaniom, które wykazały, że spełnia wymagania techniczne określone dla kontenerów BK *) |
|
Wykaz towarów niebezpiecznych dopuszczonych do przewozu w kontenerach typu BK oraz dokument potwierdzający kompetencje jednostki dopuszczającej*) |
|
Wypełniona tabliczka identyfikacyjna kontenera do przewozu luzem typu BK2) |
|
Odnośnik:
*)Należy uzyskać potwierdzenie właściwej władzy albo uznanego przez właściwą władzę rzeczoznawcy lub jednostki w zakresie warunków technicznych kontenerów typu BK do przewozu luzem towarów niebezpiecznych, wymienionych w Międzynarodowej Konwencji dotyczącej bezpiecznych kontenerów (CSC), które przeprowadzały badania. 1)
BK1:
- kontener z otwartym dachem (z opończą)
- kontener do ładunków stałych luzem bezciśnieniowy
- typ skrzyniowy
- typ samowyładowczy (typ Hopper)
- typu nadwozie wymienne
- kontener na rolkach
- z otwieranymi ścianami bocznymi
- z otwieranymi ścianami czołowymi
- cieczoszczelny
- z wykładziną
-
|
BK2 (kontener zakryty):
- kontener do ładunków stałych luzem bezciśnieniowy
- kontener do ładunków stałych luzem pod ciśnieniem
- typ skrzyniowy
- typu nadwozie wymienne
- kontener na rolkach
- część ładunkowa
- z otwieranymi ścianami bocznymi
- z otwieranymi ścianami czołowymi
- z otwieranym dachem
- typu zamkniętego wentylowany naturalnie
- typu zamkniętego wentylowany mechanicznie
- cieczoszczelny
- z wykładziną
- zamknięty
- powietrznoszczelny
|
2) Tabliczka identyfikacyjna powinna zawierać co najmniej następujące dane w języku polskim i języku angielskim:
- Numer zatwierdzenia typy kontenera (Bulk container approval);
- Przepisy (Regulation);
- Typ (Type);
- Numer identyfikacyjny (Identyfication Nr);
- Producent (Producer);
- Właściciel (Owner);
- Data produkcji – pierwsze badanie (Date manufactured – 1 st examination);
- Maksymalna masa brutto w kg I funtach (Max. Gross Wright In kg and Ib);
- Data (miesiąc i rok) przypadajacego badania okresowego (Date of periodically test).
|
Po spełnieniu powyższych wymagań określone zostaną przez OT TDT, w którym został złożony wniosek, indywidualne warunki techniczne przyjęcia pod dozór techniczny, w których określony zostanie zakres badań i czynności, które wykona inspektor TDT przed dopuszczeniem urządzenia do eksploatacji. W przypadku zmiany wnioskodawcy (właściciela, użytkownika) wymagania techniczne, które zostały wydane, tracą ważność. Nowy wnioskodawca, powinien wystąpić do właściwego terenowo Oddziału Terenowego TDT, o wydanie nowych wymagań technicznych. Jednocześnie informujemy, że każdy przypadek związany z przyjęciem pod dozór techniczny używanego kontenera typu BK1, BK2 do transportu towarów niebezpiecznych luzem wg Umowy ADR, jest rozpatrywany indywidualnie. W związku z czym zakres wymaganych dokumentów, w technicznie uzasadnionych przypadkach, może być zmieniony.
|