Transportowy Dozór Techniczny Jednostka Notyfikowana 1468 rozpoczęła działalność w dniu wejścia Rzeczypospolitej Polskiej do struktur Unii Europejskiej tj. 1 maja 2004r.
Transportowy Dozór Techniczny uzyskał autoryzację zgodnie z zakresem akredytacji udzielonych przez Polskie Centrum Akredytacji (PCA):
- AK 005 dla jednostki kontrolującej, spełnianej wymagania normy PN-EN ISO/IEC 17020
- AC 111 dla jednostki certyfikującej systemy zarządzania, spełniającej wymagania normy PN-EN ISO/IEC 17021
- AC 126 dla jednostki certyfikującej wyroby, spełniającej wymagania normy PN-EN ISO/IEC 17065
Transportowy Dozór Techniczny Jednostka Notyfikowana uzyskał autoryzacje zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 204 poz. 2087 z późniejszymi zmianami) do następujących dyrektyw:
- 2014/68/UE
- 2014/33/UE
- 2014/29/UE
- 2010/35/UE
- 2008/57/WE
- 2006/42/WE
- 2000/9/WE
oraz do rozporządzenia 305/2011 (CPR).
Transportowy Dozór Techniczny jest jednostką notyfikowaną o numerze 1468.
W dniu 19 kwietnia 2004 Transportowy Dozór Techniczny decyzją Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej uzyskał autoryzację w zakresie dyrektywy 87/404/EWG dotyczącej harmonizacji przepisów prawnych Państw Członkowskich odnoszących się do prostych zbiorników ciśnieniowych. Dyrektywa 87/404/EWG w dniu 28 października 2009 roku została zastąpiona przez dyrektywę 2009/105/WE ws. prostych zbiorników ciśnieniowych.
W dniu 26 lutego 2014 została opublikowana dyrektywa 2014/29/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do prostych zbiorników ciśnieniowych, która zastąpiła z dniem 20 kwietnia 2016 dyrektywę 2009/105/WE.
Zakres autoryzacji:
Grupa/ grupy wyrobów
|
Procedura oceny zgodności/ moduł
|
Proste zbiorniki ciśnieniowe
|
Moduł B - Typ projektu Moduł B - Typ produkcji
Moduł C1 - Zgodność z typem w oparciu o wewnętrzną kontrolę produkcji oraz badanie zbiorników pod nadzorem
Moduł C2 - Zgodność z typem w oparciu o wewnętrzną kontrolę produkcji oraz nadzorowaną kontrolę zbiorników w losowych odstępach czasu
Moduł C - Zgodność z typem w oparciu o wewnętrzną kontrolę produkcji
|
W dniu 26 sierpnia 2004r. Transportowy Dozór Techniczny decyzją Ministra Gospodarki i Pracy uzyskał autoryzację w zakresie dyrektywy 95/16/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących dźwigów.
W dniu 26 lutego 2014 została opublikowana dyrektywa 2014/33/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących dźwigów i elementów bezpieczeństwa do dźwigów (wersja przekształcona), która zastąpiła z dniem 20 kwietnia 2016 dyrektywę 95/16/WE.
Zakres autoryzacji:
Grupa/grupy wyrobów
|
Procedura oceny zgodności/moduł
|
Dźwigi
|
Moduł B – Badanie typu UE
Moduł D - Zgodność z typem w oparciu o zapewnienie jakości produkcji dla dźwigów
Moduł E - Zgodność z typem w oparciu o zapewnienie jakości dźwigów
Moduł G - Zgodność w oparciu o weryfikację jednostkową dźwigów
Moduł H1 - Zgodność oparta na pełnym zapewnieniu jakości z badaniem projektu dla dźwigów
Kontrola końcowa dźwigów
|
Elementy bezpieczeństwa
|
Moduł B – Badanie typu UE
Moduł C 2 - Kontrola wyrywkowa zgodności z typem dla elementów bezpieczeństwa do dźwigów
Moduł E – Zgodność z typem w oparciu o zapewnienie jakości produktu w odniesieniu do elementów bezpieczeństwa do dźwigów
Moduł H - Zgodność z typem w oparciu o pełne zapewnienie jakości elementów bezpieczeństwa do dźwigów
|
W dniu 19 kwietnia 2004 Transportowy Dozór Techniczny decyzją Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej uzyskał autoryzację w zakresie dyrektywy 97/23/WE dotyczącej harmonizacji przepisów prawnych Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń ciśnieniowych.
W dniu 15.05.2014 r. opublikowano dyrektywę 2014/68/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku urządzeń ciśnieniowych (wersja przekształcona), która zastąpiła z dniem 19 lipca 2016 r. dyrektywę 97/23/WE.
Zakres autoryzacji:
Grupa/ grupy wyrobów
|
Procedura oceny zgodności/ moduł
|
Urządzenia ciśnieniowe
|
Moduł A1- Wewnętrzna kontrola procesu wytwarzania z monitorowaniem oceny końcowej
Moduł B- Badanie typu UE
Moduł B1- Badanie projektu UE
Moduł C1-Zgodność z typem
Moduł D- Zapewnienie jakości produkcji
Moduł D1- Zapewnienie jakości produkcji
Moduł F- Weryfikacja wyrobu
Moduł G- Weryfikacja jednostkowa UE
Moduł H- Pełne zapewnienie jakości
Moduł H1- Pełne zapewnienie jakości z badaniem projektu i nadzorem specjalnym w ramach oceny końcowej
|
W dniu 19 kwietnia 2004r. Transportowy Dozór Techniczny decyzją Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej uzyskał autoryzację w zakresie dyrektywy Unii Europejskiej 98/37/WE dotyczącej harmonizacji przepisów prawnych Państw Członkowskich odnoszących się do maszyn. 18 stycznia 2006 r. oraz 18 kwietnia 2007r. TDT decyzjami Ministra Gospodarki uzyskał rozszerzenie zakresu autoryzacji. W dniu 17 maja 2006 r. opublikowana została dyrektywa 2006/42/WE w sprawie maszyn, zmieniająca dyrektywę 95/16/WE (przekształcenie), która zastąpiła z dniem 29 grudnia 2009 r. dyrektywę 98/37/WE.
Zakres autoryzacji:
Grupa/ grupy wyrobów
|
Procedura oceny zgodności/ moduł
|
Podnośniki do obsługi pojazdów
Urządzenia do podnoszenia osób i towarów, stwarzające ryzyko upadku z wysokości większej niż 3m
Konstrukcje chroniące przed skutkami wywrócenia (ROPS)
Konstrukcje chroniące przed spadającymi przedmiotami (FOPS)
|
Badanie typu WE
Pełne zapewnienie jakości
|
30 listopada 2004r. TDT decyzją Ministra Infrastruktury otrzymał autoryzację w zakresie dyrektywy 1999/36/WE ciśnieniowych urządzeń transportowych.
W dniu 16 czerwca 2010 r. opublikowana została dyrektywa 2010/35/UE w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych oraz uchylająca dyrektywy Rady 76/767/EWG, 84/525/EWG, 84/526/EWG, 84/527/EWG oraz 1999/36/WE, która zastąpiła z dniem 30 czerwca 2011 r. dyrektywę 99/36/WE.
Zakres autoryzacji:
Grupa/ grupy wyrobów
|
Procedura oceny zgodności/ moduł
|
ciśnieniowe urządzenia transportowe tj.
wszelkie naczynia ciśnieniowe, w stosownych przypadkach ich zawory i inne wyposażenie, objęte działem 6.2 załączników do dyrektywy 2008/68/WE
zbiorniki, pojazdy baterie, wagony baterie, wieloelementowe kontenery do transportu gazu (MEGC), w stosownych przypadkach ich zawory i inne wyposażenie, objęte działem 6.8 załączników do dyrektywy 2008/68/WE
|
Badania okresowe Badania pośrednie Badania nadzwyczajne Ocena zgodności
|
W dniu 30.04.2004r. Transportowy Dozór Techniczny decyzją Ministra Infrastruktury uzyskał autoryzację w zakresie dyrektywy 2000/9/WE dotyczącej harmonizacji przepisów prawnych Państw Członkowskich odnoszących się do kolei linowych.
Zakres autoryzacji:
Grupa/ grupy wyrobów
|
Procedura oceny zgodności/ moduł
|
Urządzenia kolei linowych przeznaczone do przewozu pasażerów – elementy systemów bezpieczeństwa
|
Moduł B- Badanie typu WE
Moduł D - Gwarancja jakości produkcji
Moduł F- Weryfikacja produktu
Moduł G - Weryfikacja jednostkowa
Moduł H- Pełna gwarancja jakości
|
Urządzenia kolei linowych przeznaczone do przewozu pasażerów – podzespoły
|
Badanie WE
|
W dniu 08.10.2007r. Transportowy Dozór Techniczny decyzją Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego uzyskał autoryzację w zakresie dyrektywy 96/48/WE w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości.
Zakres autoryzacji:
Grupa/ grupy wyrobów
|
Procedura oceny zgodności/ moduł
|
Podsystem: Infrastruktura
|
Moduł B- Badanie typu
Moduł D- System zarządzania jakością produkcji
Moduł F- Weryfikacja wyrobu
Moduł H2- Pełny system zarządzania jakością wraz z badaniem projektu
Moduł V- Walidacja typu poprzez badane eksploatacyjne (przydatność do użytku)
Moduł SG- Weryfikacja jednostkowa
Moduł SH2- Pełny system zarządzania jakością wraz z badaniem projektu
|
Podsystem: Tabor
|
Moduł B- Badanie typu
Moduł D- System zarządzania jakością produkcji
Moduł F- Weryfikacja wyrobu
Moduł H2- Pełny system zarządzania jakością wraz z badaniem projektu
Moduł V- Walidacja typu poprzez badane eksploatacyjne (przydatność do użytku)
Moduł SB- Badanie typu
Moduł SD- System zarządzania jakością produkcji
Moduł SF- Weryfikacja wyrobu
Moduł SG- Weryfikacja jednostkowa
Moduł SH2- Pełny system zarządzania jakością wraz z badaniem projektu
|
Podsystem: Utrzymanie
|
Moduł AE
Moduł DE
|
W dniu 08.10.2007r. Transportowy Dozór Techniczny decyzją Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego uzyskał autoryzację w zakresie dyrektywy 2001/16/WE w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych.
Zakres autoryzacji:
Grupa/ grupy wyrobów
|
Procedura oceny zgodności/ moduł
|
Podsystem: Infrastruktura
|
Moduł B- Badanie typu
Moduł D- System zarządzania jakością produkcji
Moduł F- Weryfikacja wyrobu
Moduł H2- Pełny system zarządzania jakością wraz z badaniem projektu
Moduł V- Walidacja typu poprzez badane eksploatacyjne (przydatność do użytku)
Moduł SG- Weryfikacja jednostkowa
Moduł SH2- Pełny system zarządzania jakością wraz z badaniem projektu
|
Podsystem: Tabor
|
Moduł B- Badanie typu
Moduł D- System zarządzania jakością produkcji
Moduł F- Weryfikacja wyrobu
Moduł H2- Pełny system zarządzania jakością wraz z badaniem projektu
Moduł V- Walidacja typu poprzez badane eksploatacyjne (przydatność do użytku)
Moduł SB- Badanie typu
Moduł SD- System zarządzania jakością produkcji
Moduł SF- Weryfikacja wyrobu
Moduł SH2- Pełny system zarządzania jakością wraz z badaniem projektu
|
Podsystem: Utrzymanie
|
Moduł AE
Moduł DE
|
W dniu 29 kwietnia 2011 Transportowy Dozór Techniczny decyzją Ministra Infrastruktury nr 7/AU/WB/11 z dnia 29 kwietnia 2011r. uzyskał autoryzację w zakresie decyzji Komisji nr 98/214/WE z dnia 9 marca 1998r. w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy 89/106/EWG w zakresie konstrukcji wyrobów metalowych i wyposażenia pomocniczego. W dniu 9 marca 2011 r. opublikowane zostało Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę Rady 89/106/EWG, które zastąpiło z dniem 1 lipca 2013 r. dyrektywę 89/106/EWG.
Zakres autoryzacji:
Grupa/ grupy wyrobów
|
Procedura oceny zgodności/ moduł
|
Wyroby z drewna konstrukcyjnego (1/3) Stałe wyroby z drewna konstrukcyjnego
Elementy: elementy mostów, elementy kratownicowe, podkłady kolejowe, elementy stropowe, elementy ścienne, elementy dachowe, elementy stropowe, elementy ścienne - mosty, tory kolejowe i budynki
|
Certyfikacja zakładowej kontroli produkcji (system 2+)
|
Wyroby z drewna konstrukcyjnego (1/3) Stałe wyroby z drewna konstrukcyjnego
Zestawy: Kratownice, stropy, ściany, dachy, ramy - mosty, tory kolejowe i budynki
|
Certyfikacja zakładowej kontroli produkcji (system 2+)
|
Wyroby z drewna konstrukcyjnego (1/3) Słupy z drewna - mosty, tory kolejowe i budynki - linie napowietrzne
|
Certyfikacja zakładowej kontroli produkcji (system 2+) |
Konstrukcyjne wyroby metalowe i wyposażenie pomocnicze (1/4) Kształtowniki /profile metalowe - do stosowania w konstrukcjach metalowych lub w złożonych konstrukcjach metalowych i betonowych
|
Certyfikacja zakładowej kontroli produkcji (system 2+)
|
Konstrukcyjne wyroby metolowe i wyposażenie pomocnicze (2/4) Kształtowniki /profile metalowe - do zastosowań w pracach z ramami i fundamentach
|
Certyfikacja zakładowej kontroli produkcji (system 2+)
|
Konstrukcyjne wyroby metalowe i podobne (4/4) Elementy złączne - do zastosowań w konstrukcjach metalowych |
Certyfikacja zakładowej kontroli produkcji (system 2+)
|
Zakres autoryzacji udzielonej Transportowemu Dozorowi technicznemu przez Urząd Transportu Kolejowego w zakresie dyrektywy 2008/57/WE
Podsystem
|
Procedura/załącznik do dyrektywy
|
Składnik interoperacyjności*)
|
Moduł(y)
|
Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności
(TSI)
|
1. Interoperacyjność transeuropejskiego systemu kolei
|
1.1 Infrastruktura
|
Deklaracja WE zgodności i przydatności do stosowania składników interoperacyjności / Zał. IV
|
Szyna (CB, CD, CH)
Wyświetlacze (CB, CH1, CD, CH)
Podjazdy peronowe i podnośniki peronowe (CB, CH1, CF, CD, CH)
Systemy przytwierdzeń (CH)
Podkłady (CH)
|
CB
CH1
CF
CH
CD
|
1299/2014/UE
2011/275/UE
1300/2014/UE
|
Procedura weryfikacji WE dla podsystemów / Zał. VI
|
|
SG
SH1
|
1299/2014/UE
1300/2014/UE
1303/2014/UE
|
1.5 Tabor
|
Deklaracja WE zgodności i przydatności do stosowania składników interoperacyjności / Zał. IV
|
Samoczynny centralny zderzak-sprzęg (CB, CH1, CF, CD, CH)
Ręczny sprzęg końcowy (CB, CH1, CF, CD, CH)
Sprzęg holowniczy do akcji ratowniczych (CB, CH1, CF, CD, CH)
Koło (CB, CH1, CF, CD, CH)
Zestaw kołowy (CB, CH1, CF, CD, CH)
Oś (CB, CH1, CF, CD, CH)
Zabezpieczenie przed poślizgiem kół (CB, CH1, CF, CD, CH)
Światło czołowe (CB, CH1)
Światło sygnałowe (CB, CH1)
Światło końca pociągu (CB, CH1)
Sygnały dźwiękowe (CB, CH1)
Pantograf (CB, CH1, CF, CD, CH)
Nakładki stykowe pantografu (CB, CH1, CF, CD, CH)
Układ biegowy (CB, CH1, CF, CD, CH)
Wyłącznik główny (CB, CH1, CF, CD, CH)
Fotel maszynisty (CB, CH1, CF, CD, CH)
|
CB
CF
CH1
CH
CD
|
1302/2014/UE
2011/291/UE
1300/2014/UE
321/2013/UE 1236/2013/UE
2006/861/WE 2009/107/WE
|
|